سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ امام زمان (عج)
   مشخصات مدیر وبلاگ
 
  محمد حسین[121]
 

مهدی جان ، دردم از این نیست که نمی بینمت دردم از این است که شاید ببینمت ولی نشناسمت

  پیوند دوستان
 
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 10
بازدید دیروز : 18
کل بازدید : 248407
کل یادداشتها ها : 166

نوشته شده در تاریخ 92/3/11 ساعت 12:9 ع توسط محمد حسین


شخصی از حضرت رسول (ص) پرسید : در قرآن مجید چه آیه ای در باب حضرت مهدی (عج) نازل شده است ؟ حضرت عرض کردند : در سوره بقره آیه 1 : ( الم ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب ) مقصود از ایمان به غیب ایمان به حضرت مهدی (عج) و غیبت او. کمال الدین و تمام النعمة جلد 1 صفحه 95

امام صادق (ع) : درباره معنی آیه 1 سوره بقره (( الم ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب )) از امام صادق (ع) سوال شد : امام (ع) فرمود : متقین شیعیان حضرت علی (ع) هستند و غیب همان امام غائب است و گواهش فرموده خدا در سوره یونس آیه 20 (( می گویند چرا نازل نمیشود بر او نشانه ای از پروردگارش )) بگو همانا غیبت از آن خداست در انتظار باشید من هم با شما از منتظرانم ، خدا خبر داده که نشانه همان غیب است و غیب هم همان حجت است و تصدیق آن گفته خدای عزوجل است در سوره مومنون آیه 50 (( و گرداندیم فرزند مریم و مادرش را نشانه یعنی حجت )). کمال الدین و تمام النعمة جلد 1 صفحه 95

هدی للمتقین * الذین یومنون بالغیب ( سوره بقره آیات 2و 3 ) {قرآن } راهبر متقین است * آنها که ایمان آوردند به غیب . امام صادق (ع ) پرده آنسوی آیه را اینگونه کنار می زند , می فرماید منظور از کسانی که ایمان به غیب دارند آنهایی هستند که باور به ظهور و قیام حضرت حجة ( مهدی عج ) دارند و به آن اقرار دارند. کمال الدین و تمام النعمة جلد 1 صفحه 17

فاستبقوا الخیرات اینماتکونوایات بکم الله جمیعا "( سوره بقره آیه 148 ) درکارهای خیر بر یکدیگر سبقت بگیرید هر کجا باشید خداوند همه شما را حاضر می کند " امام باقر (ع) فرمود : کارهای نیک یعنی ولایت و اینکه خدا فرمود هرکجا باشید شما را حاضر می کند یعنی یاوران قائم (عج ) که سیصدو سیزده نفرند و به خدا سوگند ایشان همان امت شمرده شده هستند که همچون ابرهای پاییزی در یک لحظه جمع می گردند. تفسیر نور الثقلین جلد 1 صفحه 139

یا ایها الذین آمنوا اصبرو او صابرو او رابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون ( سوره آل عمران و آیه 200 ) ای آنها یی که ایمان آورده اید استقامت پیشه کنید و در شکیبایی پیشتاز شوید و نگاهبانی و دیده وری نمایید واز خدا بترسید که به این اسباب امید است رستگار شوید " امام باقر (ع) در خصوص این آیه می فرماید : بر انجام واجبات دینی پایداری کنید و بر آزار دشمنان شکیبا باشید و دیدبانی و پاسداری کنید از حریم امام منتظرخود { حضرت مهدی (عج) } تفسیرالبرهان جلد 1 صفحه 334

یوم یاتی بعض آیات ربک لا ینفع نفسا ایمانها لم تکن آمنت من قبل اوکسبت فی ایمانها خیر اقل انتظر وانا منتظرون (سوره انعام آیه 158 ) " آن روز که برخی از نشانه های پروردگارت تحقق پذیرد ایمان آوردن افرادی که قبلا ایمان نیاوردند یا در ایمانشان عمل نیکی انجام نداده اند سودی به حالشان نخواهد داشت بگو انتظار برید که هر آینه ماهم از انتظار برانیم " امام صادق (ع) در خصوص این آیه فرمود : نشانه ها همان نشانهای ظهور وقیام حضرت حجة ( مهدی عج ) است و منظور از انتظار , انتظار فرج است. کمال الدین و تمام النعمة

بقیة الله خیر لکم ان کنتم مومنین ( سوره هود آیه 86 ) " آنچه خداوند برای شما باقی گذاشته برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید " از امام صادق (ع) پرسیدند آیا در سلام کردن به حضرت قائم می توان به ایشان خطاب امیرالمومنین کرد ؟ حضرت فرمود : خیر زیرا آن اسمی است که خداوند امیرالمومنین رابدان نامیده است و هیچ کس پیش از او و پس از او بدان نام نامیده نشده ونمی شود جز اینکه کافر است . گفته شد چگونه می توان به او سلام کرد ؟ فرمود : می گویند سلام برتو بقیة الله سپس این آیه را تلاوت فرمود : آنچه از خدا برای شما باقی گذارده برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید. تفسیر نور الثقین جلد 2 صفحه 390

قل کل متربص فتر بصوافستعلمون من اصحاب الصراط السوی ومن اهتدی ( سوره طه آیه 135 ) " بگو همه در انتظارند شماهم در انتظار باشید که به زودی خواهید دانست چه کسی از یاران راه راست و چه کسی هدایت یافته است " امام موسی کاظم از پدرشان امام صادق نقل می کنند که فرمود : راه راست حضرت قائم (عج) است و هدایت از آن کسی است که با تمسک به حضرت قائم هدایت گردیده است. بحارالانوار جلد 24 صفحه 150

اذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا و ان الله علی نصرهم لقدیر ( سوره حج آیه 39 ) " به کسانی که جنگ بر آنها تحمیل شده اجازه جهاد داده شده است ، چرا که مورد ستم قرار گرفته اند و هر آینه خدا بر یاری آنها تواناست " امام باقر (ع) فرمود : این آیه درشاءن حضرت قائم و یاوران آن حضرت است. بحارالانوار جلد 24 صفحه 227

و یمسک السماء ان تقع علی الارض الاباذنه ,, ( سوره حج آیه 65 ) " و آسمان را نگه میدارد تا جز به فرمان او بر زمین فرو نیفتد " امام صادق (ع) فرمود : ما پشوایان مسلمانان , حجتهای خداوند براهل عالم ، سروران ایمان آورندگان، رهبران پیشانی سپیدان و مولای مومنانیم . ما آرامش وآسایش اهل زمین هستیم همچنان که ستارگان مایه آرامش اهل آسمانند ماهمان کسانی هستیم که خداوند به خاطر آنها با فرمان خویش آسمان را از فرو افتادن به زمین وزمین را از فرو بردن اهلش باز میدارد بخاطر ماست که خدا باران را فرو می بارد ، رحمت را پراکنده می سازد و برکتهای زمین را خارج می گرداند سپس فرمود : خداوند از زمانی که آدم را آفرید زمین را از حجتش خالی نگذاشت خواه آن حجت ظاهر یا غایب و پوشیده باشد . به امام عرض کردم پس چگونه مردم از حجت غائب بهره مند می شوند ؟ حضرت فرمود همان طور که از خورشید پشت ابرها بهره مند می شوند. کمال الدین و تمام النعمة

امن یجیب المضطر اذا دعاه و یکشف السوء و یجعلکم خلفاء الارض ( سوره نمل آیه 62 ) " [ جز خدا ] کیست که دعای در مانده راپاسخ گوید و گرفتاری او را بر طرف سازد و شما را جانشینان خود در زمین قرار قراردهد ؟ امام صادق (ع) فرمود : این آیه درباره قائم آل محمد (ص) نازل شده ، به خدا سوگند اوست آن در مانده ای که هر گاه در مقام ابراهیم (ع) دو رکعت نماز بگذارد و خداوند را بخواند و دعا کند خداوند دعای او را اجابت می فرماید و او را جانشین در زمین قرار می دهد. تفیسر برهان جلد 3 صفحه 208

اعلمواان الله یحیی الارض بعد موتها قد بینا لکم لایات لعلکم تعقلون ,, ( سوره حدید آیه 17 ) " بدانید که زمین را خدا پس از مرگ زنده می گرداند ، به تحقیق ما نشانه های خود را برای شما آشکار کردیم تا مگر فکرو عقل را بکاربندید " امام باقر (ع) راجع به این آیه می فرماید : خداوند زمین را بوسیله قائم پس از بی جانی آن زنده میکند و مرگ و بی جانی زمین یعنی کفر اهل زمین , مردن زمین به کفر ورزیدن اهل آن است زیرا کافر مرده است . اثبات الهداه جلد 3 صفحه 492

فلااقسم با لخنس * الجوار الکنس ,, ( سوره تکویر / آیات 15 , 16 ) " سوگند به ستارگانی که باز می گردند , حرکت می کنند واز دیده ها پنهان می شوند " امام باقر (ع) درباره این آیه فرمود : او (ستاره ) امامی است که در سال دویست و شصت خود را از دیده ها پنهان میسازد ، آنگاه همچون ستاره ای درخشان در شب تاریک آشکار می شود و نور افشانی میکند. اصول کافی جلد 1 صفحه 341

لترکبن طبقا عن طبق (سوره انشقاق / آیه 19 ) " بی تردید شما از حالتی به حالتی (از مرتبه ای به مرتبه ای ) دیگر می روید " امام صادق (ع) فرمود : همانا قائم ما را غیبتی است که مدت آن به طول می انجامد و اینکه خداوند می فرماید شما از حالتی به حالتی می روید یعنی سنتهای پیشینیان در مورد شما تحقق می یابد. کمال الدین و تمام النعمة

و العصر * ان الانسان لفی خسر * الا الذین آمنو و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا باصبر . (سوره عصر ) ." سوگند به عصر , که همانا انسان در زیان کاری و خسران است ، جز آنان که ایمان آوردند و کارهای شایسته انجام دادند و یکدیگر را به حق سفارش نمودند و به صبر توصیه کردند " حضرت صادق درباره این آیه فرمود : " سوگند به عصر " یعنی عصر ظهور حضرت قائم (عج) " همانا انسان در زیانکاری است " یعنی دشمنان ما در زیانند " مگر آنان که به نشانه های ما ایمان آورده و کارهای شایسته کنند " یعنی با برادران دینی همیاری نمایند " و یکدیگر را به حق سفارش نموده یعنی به امامت و ولایت سفارش کنند و یکدیگر را به صبر توصیه کردند " یعنی به عترت. تفسیر نور الثقلین جلد 5 صفحه 666

{ وَ قُلْ : جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کاَنَ زَهُوقًا }

{ و بگو : حق آمد و باطل نابود شد که همانا باطل محو شدنی است } سوره اسراء آیه 81

امام باقر (ع) درباره ی فرموده ی خدای (عزّوجلّ) : { و بگو حق آمد و باطل نابود شد که همانا باطل محو شدنی است } فرمود : (( هرگاه قائم (ع) به پا خیزد ، دولت باطل از میان خواهد رفت (و زایل خواهد گشت )) ( مرحوم علامه مجلسی (ره) فرموده است : با توجّه به تفسیر امام (ع) ، تعبیر به فعل ماضی برای تاکید وقوع و حتمی بودن آن است ؛ یعنی ، با ظهور آن حضرت ، دولت باطل به یقین از بین خواهد رفت. ( مرآة العقول ج26 ص310 )

روضة الکافی ص287 ح432

ترجمه المَحجَّةُ فی ما نزل فِی القائم الحجّة (عج) صفحه 280

{ وَ سَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُواْ أَىَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُون‏ }

{ و آنان که ظلم و ستم کردند ، به زودی خواهند دانست که به کدام بازگشت گاه ( و دوزخی ) باز آیند } سوره شعراء آیه 228

رسول خدا (ص) فرمودند : هرکس دوست می دارد به دین من متمسک شود و پس از من بر کشتی نجات قرار گیرد ، باید که به علیّ بن ابی طالب (ع) اقتدا کند و با دشمنش دشمنی و با دوست او دوستی نماید ؛ زیرا که او ( خلیفه ی من و ) وصیّ من و جانشین من بر امّتم در زندگانی ام و پس از وفات من است.اوست امیر هر مسلمان و امیر هر مومن بعد از من ؛ گفته اش گفته ی من و امرش امر من و نهی او نهی من است.پیرو او پیرو من و یاری کننده اش یاور من و خوار کننده اش خوار کننده ی من است.

سپس رسول خدا (ص) فرمود : هرکس بعد از من از علی جدا شود ، روز قیامت مرا نخواهد دید.من نیز او را نخواهم دید و هرکه با علی مخالفت نماید ، خداوند بهشت را بر وی حرام فرماید و عاقبتش را جهنّم قرار دهد { و بد جایگاهی است } و هر آن که علی را یاری ندهد ، خداوند او را یاری ندهد ؛ روزی که بر خداوند عرضه شود و هرکس علی را نصرت دهد ، خداوند او را نصرت فرماید ؛ روزی که او را ملاقات کند و به هنگام سوال و جواب ، ( برهان و ) دلیلش را به وی تلقین فرماید.

آن گاه حضرتش صلوات الله علیه و آله فرمود : حسن و حسین دو امام امّت من بعد از پدرشان اند و دو سیّد و سَرور جوانان اهل بهشت اند و مادرشان بهترینِ بانوان عالمیان است و پدرشان سیّد اوصیاست و از فرزندان حسین ، نُه امام خواهد بود که نهمینشان آن به پا خیزنده از فرزندان من است که درود خدا بر او باد.اطاعتشان ، اطاعت از من و مخالفت با آنها مخالفت با من می باشد.من به خداوند شِکوه می برم از منکران فضیلت ایشان و تضییع کنندگان حقّ آنان پس از من و خداوند بس است که ولیّ و یاور عترت من و امامان امّتم باشد و از منکران حقّ ایشان انتقام کشد { و آنان که ظلم و ستم کردند ، به زودی خواهند دانست که به کدام بازگشت گاه ( و دوزخی ) باز آیند ؛ سوره شعراء آیه 228}

کمال الدّین 1 : 260 { - 261 باب 24 ، ح 6 ) } ؛ ترجمه المَحجَّةُ فی ما نزل فِی القائم الحجّة (عج) صفحه 348 ؛ تفسیر برهان جلد 3 صفحه 194



{ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ یحُْىِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتهَِا }

{ بدانید که البتّه خداوند زمین را پس از مردن آن ، زنده خواهد کرد } سوره حدید آیه 18

حضرت امام ابوجعفر باقر (ع) راجع به فرموده ی خدای - عزّوجلّ : { بدانید که البتّه خداوند زمین را پس از مردن آن زنده خواهد کرد } فرمودند : منظور از مردن زمین ، کفر ورزیدن اهل آن است و کافر مرده است ، پس خداوند آن را به (ظهور) حضرت قائم (عج) زنده خواهد کرد که در زمین عدالت می نماید.پس زمین را زنده می سازد و اهل آن را پس از مرگشان زنده می گرداند.

تاویل الآیات الظّاهرة 2 : 663 { ح 15 } ؛ ترجمه المَحجَّةُ فی ما نزل فِی القائم الحجّة (عج) صفحه 453



{ وَ الَّذِینَ یُصَدِّقُونَ بِیَوْمِ الدِّین‏ }

{ و آنان که روز پاداش را راست می دانند } سوره معارج آیه 27

حضرت ابوجعفر امام باقر (ع) درباره فرموده خدای { عزّوجلّ } : { و آنان که روز پاداش را راست می دانند } فرمود : ( روز ) خروج قائم (عج) را ).

روضة الکافی : 287 { ح 432 } ؛ ترجمه المَحجَّةُ فی ما نزل فِی القائم الحجّة (عج) صفحه 478



{ إِذَا تُتْلىَ‏ عَلَیْهِ ءَایَاتُنَا قَالَ : أَسَاطِیرُ الْأَوَّلِین‏ }

{ هرگاه آیات ما بر او خوانده شود ، گوید : افسانه های پیشینیان است } سوره مطفّفین آیه 14

حضرت ابوعبدالله امام صادق (ع) درباره فرموده ی خدای عزّوجلّ : { هرگاه آیات ما بر او خوانده شود ، گوید : افسانه های پیشینیان است } فرمود : { یعنی حضرت قائم (عج) را تکذیب می کند و دروغ گو می شمارد که به آن حضرت می گوید : تو را نمی شناسیم و تو از فرزندان فاطمه علیهاالسلام نیستی ؛ همان طور که مشرکان به حضرت محمد (ص) چنین گفتند } ( یعنی همان گونه که مشرکان آیات الهی را تکذیب کردند و آن ها را افسانه های پیشینیان خواندند ، هنگامی که حضرت قائم ( عجل الله تعالی فرجه الشّریف ) به پا خیزد ، کسانی آن حضرت را تکذیب کنند و دعوت اصلاحی ایشان را افسانه خوانند ! در آن هنگام ، مخالفان امام عصر (عج) - که معاندند- از میان خواهند رفت و زمین از عدل و داد پُر خواهد شد. به امید آن روز ! " مترجم" )

تاویل الآیات الظّاهرة 2 : 771 - 772 ؛ ترجمه المَحجَّةُ فی ما نزل فِی القائم الحجّة (عج) صفحه 545

أَ فَغَیرَْ دِینِ اللَّهِ یَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَن فىِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعًا وَ کَرْهًا وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُون‏ سوره آل عمران آیه 83 ( چگونه جز دین خدا می جوئید ؟ و هرکه در آسمانها و زمین است برغبت و با کراهت به فرمان او گردن نهاده اند و بسوی او بازشان میبرند(از امام صادق (ع) روایت شده که آیه درباره حضرت قائم (ع) نازل شده و همچنین از آنحضرت نقل شده که فرمود : زمانیکه قائم (ع) قیام نماید هیچ خاک و سرزمینی باقی نمی ماند مگر آنکه ندای لا اله الا الله و محمد رسول الله در آنجا طنین انداز است. اثبات الهداة جلد 7 صفحه96

منبع:وبلاگ امام زمان








طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ